Unghi convergenta spate.
Buna seara !
Dupa drumul cel lung de acum cateva zile (1600km), cum la un moment dat am simtit tendinte gen acvaplanare/valsare a puntii spate de vreo doua ori cand eu as fi considerat ca nu era cazul, azi am saltat masina pe elevator ca sa ma benoclez la dedesubturile ei mai de aproape.
Situatie de valsat spate am mai avut acum vreo cinci ani si pe uscat, dar atunci problema a fost generata de bratele/bucsile spate uzate. Banuiam ca s-au dus intre timp bratele respective, speram sa nu am dreptate. Si n-am avut, ca la brate/bucsi spate totul e OK. Sau aproape totul, vezi cauza valsarii mai jos:
Toyo Proxes cu vedere la sarme.jpg
Ce se vede acolo e anvelopa dreapta spate, care e sarmoasa pe circa 35% din circumferinta marginii interioare, restul de 65% al respectivei margini fiind "doar" uzat pana la faza de slick. Iar anvelopa stanga spate nu are vedere la sarme, dar tot pe marginea interioara e uzata complet. Deci aveam pe spate semi-slick-uri semi-sarmoase Toyo Proxes CF1, 205/65R15...
DOT-ul fiind 2011, anvelopele fusesera NOI in momentul montarii pe jante tot NOI, echilibrate corect cu foarte putini plumbi si rulate doar intre martie si octombrie anual, pentru restul de an avand set complet de roti de iarna. Deci niciodata demontate de pe jante de peste cinci ani. Si totusi, timpul si cei circa 60000km trecuti peste ele fara abuzuri de-ale mele si-au facut simtit efectul.
Intre timp am gasit de pus in locul celei catastrofale din poza un Continental ca nou primit la pret de cadou, si mai caut inca o anvelopa de aceeasi dimensiune, nu neaparat si marca, pen' ca tre' sa reziste si sa ruleze doar inca vreo trei saptamani, dupa care trec pe rotile de iarna, ca voi pleca din nou la job si ma intorc in decembrie.
Intre timp am sapat pe potentiale cauze ale acestui tip de uzura, mai ales ca un unghi exagerat de negativ de cadere, o convergenta prea deschisa sau o combinatie a celor doua ar fi putut cauza aceasta problema. In cazul meu, cu bratele alea montate acum cinci ani, pot doar sa injur unghul de cadere, nu sa-i fac altceva, ca nu e nici un reglaj acolo. Cu convergenta insa, treaba sta altfel...
Azi am stat vreo zece minute cu mintea calare pe axa spate ca sa-i pricep miscarile la cursa cap/cap a suspensiei in cazul unei convergente gresite. Dupa care am trecut la specialist pentru o eventuala confirmare a concluzie trase si s-a dovedit ca virgula convergenta era asimetrica cu circa 2 grade de la roata la roata, cea dreapta fiind totusi foarte aproape de ideal si cea stanga aburita rau.
Caderea fisei s-a produs totusi oarecum imediat, ca am vazut capetele cu excentric ale bratele care dau convergenta spate. In acel moment mi-am adus aminte ca acum cinci ani, cand cu schimbarea bratelor respective, la pozitia excentricelor vechi s-au facut doar semne pe partea de caroserie. Cele noi au fost montate doar luand ca reper aceste semne, reglajul final pe stand urmand a doua zi. Se pare ca o tinere proasta de minte poate altera trecerea timpului, pentru ca intre cele doua zile consecutive au trecut cinci ani si ceva...
Astfel si anvelopele de iarna, tot NOI la momentul montarii pe jante de tabla impecabile, s-au uzat si ele cam la fel de stramb. Nu asa tare, ca-s doar 195-uri, dar tot cam 60000km au si ele, sper sa mai mearga iarna asta.
Ca efect secundar oarecum asteptat, dar nu chiar la nivelul la care se intampla de fapt, este ca acum, cu o convergenta spate corecta si doar o anvelopa uzata corect, s-a schimbat pozitia de mijloc a volanului. De ce are influenta convergenta spate asupra pozitiei de centru a volanului ? Simplu, daca ai idee de capitolul compuneri de forte si de vectori al fizicii:
Pe fata, cand totul este setat la unghiuri corecte si ai volanul pe mijloc, spatele nu-l verifica nici dracu', mai ales daca masina pare ca merge drept. Spatele il consideri de fapt corect, el nefiind, impingand masina aiurea pe drum, lucru compensat de fata cu un reglaj de unghiuri pseudo-corect, care mai mult repara ce strica spatele. Deci si pozitia de centru a volanului este si ea tot pseudo-corecta, pen' ca se raporteaza la valori gresite ale spatelui, rezultatul de moment fiind o masina care merge oarecum drept, dar va uza aiurea anvelopele. Fata mai putin si aproape uniform, spatele mai mult si asimetrico-neuniform, adica exact ce s-a intamplat la mine, pozitia de "centru" a volanului de pana azi, transformandu-se dupa reglaj in ora 11 in loc de 12...
Pentru ca inca nu am gasit a doua anvelopa uzata uniform ca s-o pun pe stanga spate, inca nu are rost sa ma apuc de corectat pozitia volanului, ca poate iar se schimba ceva si muncesc de doua ori in loc de odata...
Caut anvelopa de vara 205/65R15 uzata 70 - 90% si o tinere de minte mai buna...
Dragos
Buna seara !
Dupa drumul cel lung de acum cateva zile (1600km), cum la un moment dat am simtit tendinte gen acvaplanare/valsare a puntii spate de vreo doua ori cand eu as fi considerat ca nu era cazul, azi am saltat masina pe elevator ca sa ma benoclez la dedesubturile ei mai de aproape.
Situatie de valsat spate am mai avut acum vreo cinci ani si pe uscat, dar atunci problema a fost generata de bratele/bucsile spate uzate. Banuiam ca s-au dus intre timp bratele respective, speram sa nu am dreptate. Si n-am avut, ca la brate/bucsi spate totul e OK. Sau aproape totul, vezi cauza valsarii mai jos:
Toyo Proxes cu vedere la sarme.jpg
Ce se vede acolo e anvelopa dreapta spate, care e sarmoasa pe circa 35% din circumferinta marginii interioare, restul de 65% al respectivei margini fiind "doar" uzat pana la faza de slick. Iar anvelopa stanga spate nu are vedere la sarme, dar tot pe marginea interioara e uzata complet. Deci aveam pe spate semi-slick-uri semi-sarmoase Toyo Proxes CF1, 205/65R15...
DOT-ul fiind 2011, anvelopele fusesera NOI in momentul montarii pe jante tot NOI, echilibrate corect cu foarte putini plumbi si rulate doar intre martie si octombrie anual, pentru restul de an avand set complet de roti de iarna. Deci niciodata demontate de pe jante de peste cinci ani. Si totusi, timpul si cei circa 60000km trecuti peste ele fara abuzuri de-ale mele si-au facut simtit efectul.
Intre timp am gasit de pus in locul celei catastrofale din poza un Continental ca nou primit la pret de cadou, si mai caut inca o anvelopa de aceeasi dimensiune, nu neaparat si marca, pen' ca tre' sa reziste si sa ruleze doar inca vreo trei saptamani, dupa care trec pe rotile de iarna, ca voi pleca din nou la job si ma intorc in decembrie.
Intre timp am sapat pe potentiale cauze ale acestui tip de uzura, mai ales ca un unghi exagerat de negativ de cadere, o convergenta prea deschisa sau o combinatie a celor doua ar fi putut cauza aceasta problema. In cazul meu, cu bratele alea montate acum cinci ani, pot doar sa injur unghul de cadere, nu sa-i fac altceva, ca nu e nici un reglaj acolo. Cu convergenta insa, treaba sta altfel...
Azi am stat vreo zece minute cu mintea calare pe axa spate ca sa-i pricep miscarile la cursa cap/cap a suspensiei in cazul unei convergente gresite. Dupa care am trecut la specialist pentru o eventuala confirmare a concluzie trase si s-a dovedit ca virgula convergenta era asimetrica cu circa 2 grade de la roata la roata, cea dreapta fiind totusi foarte aproape de ideal si cea stanga aburita rau.
Caderea fisei s-a produs totusi oarecum imediat, ca am vazut capetele cu excentric ale bratele care dau convergenta spate. In acel moment mi-am adus aminte ca acum cinci ani, cand cu schimbarea bratelor respective, la pozitia excentricelor vechi s-au facut doar semne pe partea de caroserie. Cele noi au fost montate doar luand ca reper aceste semne, reglajul final pe stand urmand a doua zi. Se pare ca o tinere proasta de minte poate altera trecerea timpului, pentru ca intre cele doua zile consecutive au trecut cinci ani si ceva...
Astfel si anvelopele de iarna, tot NOI la momentul montarii pe jante de tabla impecabile, s-au uzat si ele cam la fel de stramb. Nu asa tare, ca-s doar 195-uri, dar tot cam 60000km au si ele, sper sa mai mearga iarna asta.
Ca efect secundar oarecum asteptat, dar nu chiar la nivelul la care se intampla de fapt, este ca acum, cu o convergenta spate corecta si doar o anvelopa uzata corect, s-a schimbat pozitia de mijloc a volanului. De ce are influenta convergenta spate asupra pozitiei de centru a volanului ? Simplu, daca ai idee de capitolul compuneri de forte si de vectori al fizicii:
Pe fata, cand totul este setat la unghiuri corecte si ai volanul pe mijloc, spatele nu-l verifica nici dracu', mai ales daca masina pare ca merge drept. Spatele il consideri de fapt corect, el nefiind, impingand masina aiurea pe drum, lucru compensat de fata cu un reglaj de unghiuri pseudo-corect, care mai mult repara ce strica spatele. Deci si pozitia de centru a volanului este si ea tot pseudo-corecta, pen' ca se raporteaza la valori gresite ale spatelui, rezultatul de moment fiind o masina care merge oarecum drept, dar va uza aiurea anvelopele. Fata mai putin si aproape uniform, spatele mai mult si asimetrico-neuniform, adica exact ce s-a intamplat la mine, pozitia de "centru" a volanului de pana azi, transformandu-se dupa reglaj in ora 11 in loc de 12...
Pentru ca inca nu am gasit a doua anvelopa uzata uniform ca s-o pun pe stanga spate, inca nu are rost sa ma apuc de corectat pozitia volanului, ca poate iar se schimba ceva si muncesc de doua ori in loc de odata...
Caut anvelopa de vara 205/65R15 uzata 70 - 90% si o tinere de minte mai buna...
Dragos
Comment