Ca sa trec direct la subiect ...
Acum 2 zile am desfacut o oglinda de la masina ca aveam o mica problema si a trbeui sa o remediez si am observat ca are oglinzi incalzite
AMbele oglinzi au papucii pe ele ,le-am facut proba si merg super..
Din ce m-am documentat eu pe internet as avea nevoie de un temporizator care sa alimentaze oglinzile cu portia.CAm 10~15minute
Am cautat rapid pe internet o schema de "timer" si am gasit cu op. ne555.
Schema nu-mi apartine ,ea a fost gandita pentru a actiona un releu care la randul lui sa porneasca niste becuri de pe scara unui bloc.
La masina e simplu.Se va schimba releul cu unu de 12v (40 A in cazul meu ca altceva nu am gasit)
Bun
Aici aveti schema:
Mai departe am inceput sa pun schema in continuare.
Pentru cine vrea si cum se dispun piesele pe placa ,aveti aici cablajul:
Pentru a calcula perioada de tempirizare se va folosi urmatoarea formula:
T[s] = 1,1 X R[ohmi] X C [farazi]
R [ohmi]- se va modifica R2
C [farazi] ]se va modifica C2
In cazul meu am preferat o temporizare de ~10 minute adica 600 secunde.
Am ales:
R2 -110 k ohmi (110.000 ohmi )
C2 - 4700uF - 0.0047Farazi
La final : T = 1,1 x 110 000 x 0,0047 => T = ~569 secunde.
Pana la 600 de secunde se poate roti putin acel semireglabil multitura pentru a mai adauga cativa ohmi.
Pana aici totul a decurs perfect..doar ca ..cei care o sa foloseasca releu auto ,treaba nu e chiar asa de ros.In cazul meu ,fiid releu de 40 A ,bobina consuma ~ 110mA ,in timp ce unele relee mai mici consuma doar~30mA ,ceea ce e foarte bine si nu mai trebuie nicio modificare.
De ce zic modificare ? deoarece , operationalul nostru nu poate da mai mult de ~40mA si nu poate cupla releul.
Deci cei ce folosesc relee de 12v 10A ,acest releu se poate lega direct la iesirea din operational( pinul 3)
Eu ,neavand timp si chef sa cumpar alt releu ,la-m folosit pe acesta de 40A ,doar cu o singura modificare si anume: pentru a cupla releul ,asa cum am zis ,avem nevoie de minim 110mA.
Eu am folosit un tranzistor PNP (2n3055 - click pentru a vedea configuratia pinilor http://www.datasheetcatalog.org/data...onics/4079.pdf ) la care am facut urmatoarea configuratie :
Pinul 1 (B- baza) se leaga la iesirea din operational (pinul 3 de pe ne555)
pinul 2 (E- emitor) se leaga la + 12v (de la baterie sau + din contact)
capsula TAB ( C -colector) se leaga la + bobina releu.
Acum va voi arata (pentru cine nu stie) cum se leaga un releu auto ..
Pinul 85 este pinul de + al bobinei.Este pinul de unde isi ia comanda releul
Pinul 86 se va conecta la masa.
Pinul 87 se va conecta la +12V.ATENTIE acest pin este intrarea de putere al releului.Daca vrem sa aprindem un echipament care cere curent mult se va conecta direct la baterie..
Pinul 30 se va conecta la echipamentul care vrem sa il comandam.
Aici aveti o marcare a unui releu auto:
ATENTIE: cei ce cumpara sau dispun de releu cu 5 pini , sa se stie ca pinul 87b sau 87a ,in cauzl nostru nu se va folosi.Acel pin se foloseste doar daca vrei sa mai comanzi inca un "echipament" ...
DOAr pinul 87 SIMPLU ..se va folosit.
Deci ca sa fie pe intelesul tuturor pinul 85 si 86 comanda bobina ,iar pinul 87 si 30 functioneaza ca un intrerupator doar ca nu este actionat de mana umana ci de bobina .
Maine o sa revin cu un video ,poze .mai mult.
Am deschis acest topic cu gandul ca mai sunt si altii care vor sa faca asa ceva si nu vor sa isi mai bata capul cautand
..Pentru mine e distractie
)...
Spor.Noapte buna.
Acum 2 zile am desfacut o oglinda de la masina ca aveam o mica problema si a trbeui sa o remediez si am observat ca are oglinzi incalzite

AMbele oglinzi au papucii pe ele ,le-am facut proba si merg super..
Din ce m-am documentat eu pe internet as avea nevoie de un temporizator care sa alimentaze oglinzile cu portia.CAm 10~15minute

Am cautat rapid pe internet o schema de "timer" si am gasit cu op. ne555.
Schema nu-mi apartine ,ea a fost gandita pentru a actiona un releu care la randul lui sa porneasca niste becuri de pe scara unui bloc.
La masina e simplu.Se va schimba releul cu unu de 12v (40 A in cazul meu ca altceva nu am gasit)
Bun
Aici aveti schema:

Mai departe am inceput sa pun schema in continuare.
Pentru cine vrea si cum se dispun piesele pe placa ,aveti aici cablajul:

Pentru a calcula perioada de tempirizare se va folosi urmatoarea formula:
T[s] = 1,1 X R[ohmi] X C [farazi]
R [ohmi]- se va modifica R2
C [farazi] ]se va modifica C2
In cazul meu am preferat o temporizare de ~10 minute adica 600 secunde.
Am ales:
R2 -110 k ohmi (110.000 ohmi )
C2 - 4700uF - 0.0047Farazi
La final : T = 1,1 x 110 000 x 0,0047 => T = ~569 secunde.
Pana la 600 de secunde se poate roti putin acel semireglabil multitura pentru a mai adauga cativa ohmi.
Pana aici totul a decurs perfect..doar ca ..cei care o sa foloseasca releu auto ,treaba nu e chiar asa de ros.In cazul meu ,fiid releu de 40 A ,bobina consuma ~ 110mA ,in timp ce unele relee mai mici consuma doar~30mA ,ceea ce e foarte bine si nu mai trebuie nicio modificare.
De ce zic modificare ? deoarece , operationalul nostru nu poate da mai mult de ~40mA si nu poate cupla releul.
Deci cei ce folosesc relee de 12v 10A ,acest releu se poate lega direct la iesirea din operational( pinul 3)
Eu ,neavand timp si chef sa cumpar alt releu ,la-m folosit pe acesta de 40A ,doar cu o singura modificare si anume: pentru a cupla releul ,asa cum am zis ,avem nevoie de minim 110mA.
Eu am folosit un tranzistor PNP (2n3055 - click pentru a vedea configuratia pinilor http://www.datasheetcatalog.org/data...onics/4079.pdf ) la care am facut urmatoarea configuratie :
Pinul 1 (B- baza) se leaga la iesirea din operational (pinul 3 de pe ne555)
pinul 2 (E- emitor) se leaga la + 12v (de la baterie sau + din contact)
capsula TAB ( C -colector) se leaga la + bobina releu.
Acum va voi arata (pentru cine nu stie) cum se leaga un releu auto ..
Pinul 85 este pinul de + al bobinei.Este pinul de unde isi ia comanda releul
Pinul 86 se va conecta la masa.
Pinul 87 se va conecta la +12V.ATENTIE acest pin este intrarea de putere al releului.Daca vrem sa aprindem un echipament care cere curent mult se va conecta direct la baterie..
Pinul 30 se va conecta la echipamentul care vrem sa il comandam.
Aici aveti o marcare a unui releu auto:

ATENTIE: cei ce cumpara sau dispun de releu cu 5 pini , sa se stie ca pinul 87b sau 87a ,in cauzl nostru nu se va folosi.Acel pin se foloseste doar daca vrei sa mai comanzi inca un "echipament" ...
DOAr pinul 87 SIMPLU ..se va folosit.
Deci ca sa fie pe intelesul tuturor pinul 85 si 86 comanda bobina ,iar pinul 87 si 30 functioneaza ca un intrerupator doar ca nu este actionat de mana umana ci de bobina .
Maine o sa revin cu un video ,poze .mai mult.
Am deschis acest topic cu gandul ca mai sunt si altii care vor sa faca asa ceva si nu vor sa isi mai bata capul cautand


Spor.Noapte buna.

Comment