Playere, boxe, impedante...
Buna ziua !
Undeva mai sus, cineva a recomandat a monta incinte de putere mai mare. Ca regula generala, acest lucru este total gresit. Si anume pentru ca, cu incinte care suporta mai mult, performantele amplificatorului nu cresc. In al doilea rand, cu aplicatie directa in cazul descris de colegul nostru, uneori trebuie sa te incadrezi in spatiul pe care-l ai la dispozitie, si un difuzor de 10 sau 13 cm nu te va ajuta la remedierea problemei, pentru ca sunt sanse sa nu gasesti de putere RMS mai mare sau va fi mai scump si nu vrei sa dai banii.
Cu un amplificator de calitate si putere mare, plus alimentare pe fire cu sectiune tip "cat trebuie plus 50%", vei sti definitiv ca limita sunt boxele, si vei sti totodata unde va trebui sa te opresti cu volumul ca sa nu-ti arunci boxele in cap.
In alta ordine de idei, la nivelul pe care si-l permite muritorul de rand, Sony nu mai e ce era odata de circa 10-12 ani, ca sa nu zic de cacasonicurile alea chinezesti. Iar Blaupunkt nu exceleaza deloc la calitate, majoritatea au un nivel de zgomot de fond extrem de ridicat, suna plat, dinamica slaba, etc. Tot ca regula generala, toate amplificatoarele incorporate intr-un head-unit sunt foarte slabe calitativ comparativ cu un amplif extern, chiar daca nu folosesti subwoofer. Si nici nu le plac impedantele mici...
Una din liniile audio pe care mi le-am construit acum cativa ani intr-un Ford Taunus din 1982, printre altele, includea in usile din fata doua seturi de componente (doua cai) DLS de 6.5" diametru, (echivalentul de atunci al celor din poza de mai jos) suportand parca 80W RMS, duse de un amplificator Ultimate TA2700 capabil de 200W RMS la 4 ohmi sarcina. Binenteles ca tablele masinii au fost placate cu folie de bitum, cablurile de alimentare au fost de 50mm2 pentru ampliful mic, cablurile audio de semnal mic si mare au fost si ele pe masura, etc.
DLS Reference R6A.JPG Ultimate TA2700.JPG
Indiferent ce montezi in masina, calitatea finala a sunetului este data de calitatea celei mai slabe componente din sistem. La head-unit-uri, Pioneer inca suna binisor si la sculele de entry level, daca nu ai pretentii prea mari. Si, o recomandare din experienta personala: incercati sa nu lucrati cu sarcini mici, adica impedante mici la difuzoare.
Pentru rezultatea bune si la impedante sub 4 ohmi, scula care face amplificarea in cauza va trebui sa fie stabila la acea impedanta, va suge mai mult curent decat la impedante mari, va distorsiona mai repede daca alimentarea nu e pe masura consumului, etc. In plus, o scula stabila pe 2, 1 sau 0.5 ohmi e mai bine dimensionata (mai mare, adica) si n-o poti ascunde oriunde in masina, va costa mai mult ca e mai de calitate, etc. Iar eu socotesc ca difuzoarele de masina incep sa se numeasca difuzoare doar de la 6.5" diametru in sus, restul doar produc zgomot.
Dragos
Buna ziua !
Undeva mai sus, cineva a recomandat a monta incinte de putere mai mare. Ca regula generala, acest lucru este total gresit. Si anume pentru ca, cu incinte care suporta mai mult, performantele amplificatorului nu cresc. In al doilea rand, cu aplicatie directa in cazul descris de colegul nostru, uneori trebuie sa te incadrezi in spatiul pe care-l ai la dispozitie, si un difuzor de 10 sau 13 cm nu te va ajuta la remedierea problemei, pentru ca sunt sanse sa nu gasesti de putere RMS mai mare sau va fi mai scump si nu vrei sa dai banii.
Cu un amplificator de calitate si putere mare, plus alimentare pe fire cu sectiune tip "cat trebuie plus 50%", vei sti definitiv ca limita sunt boxele, si vei sti totodata unde va trebui sa te opresti cu volumul ca sa nu-ti arunci boxele in cap.
In alta ordine de idei, la nivelul pe care si-l permite muritorul de rand, Sony nu mai e ce era odata de circa 10-12 ani, ca sa nu zic de cacasonicurile alea chinezesti. Iar Blaupunkt nu exceleaza deloc la calitate, majoritatea au un nivel de zgomot de fond extrem de ridicat, suna plat, dinamica slaba, etc. Tot ca regula generala, toate amplificatoarele incorporate intr-un head-unit sunt foarte slabe calitativ comparativ cu un amplif extern, chiar daca nu folosesti subwoofer. Si nici nu le plac impedantele mici...
Una din liniile audio pe care mi le-am construit acum cativa ani intr-un Ford Taunus din 1982, printre altele, includea in usile din fata doua seturi de componente (doua cai) DLS de 6.5" diametru, (echivalentul de atunci al celor din poza de mai jos) suportand parca 80W RMS, duse de un amplificator Ultimate TA2700 capabil de 200W RMS la 4 ohmi sarcina. Binenteles ca tablele masinii au fost placate cu folie de bitum, cablurile de alimentare au fost de 50mm2 pentru ampliful mic, cablurile audio de semnal mic si mare au fost si ele pe masura, etc.
DLS Reference R6A.JPG Ultimate TA2700.JPG
Indiferent ce montezi in masina, calitatea finala a sunetului este data de calitatea celei mai slabe componente din sistem. La head-unit-uri, Pioneer inca suna binisor si la sculele de entry level, daca nu ai pretentii prea mari. Si, o recomandare din experienta personala: incercati sa nu lucrati cu sarcini mici, adica impedante mici la difuzoare.
Pentru rezultatea bune si la impedante sub 4 ohmi, scula care face amplificarea in cauza va trebui sa fie stabila la acea impedanta, va suge mai mult curent decat la impedante mari, va distorsiona mai repede daca alimentarea nu e pe masura consumului, etc. In plus, o scula stabila pe 2, 1 sau 0.5 ohmi e mai bine dimensionata (mai mare, adica) si n-o poti ascunde oriunde in masina, va costa mai mult ca e mai de calitate, etc. Iar eu socotesc ca difuzoarele de masina incep sa se numeasca difuzoare doar de la 6.5" diametru in sus, restul doar produc zgomot.
Dragos
Comment