Am citit cateva dintre thread-urile in care diversi colegi de forum se vaitau de tot felul de probleme la motoarele diesel (porniri greoaie sau imposibile, reglaj culbutori) ale modelelor vechi, 115, 123. Motoarele acestor modele sint in principiu la fel. Cu mici modificari. Un nou tip de pompa de injectie dupa anul 1981 si alte bujii incandescente sint doar doua exemple.
Acum: sint adeptul DIY. Eu imi fac singur toate reparatiile la masini, dar la mine ar fi "scuzabil" avand in vedere ca asta e profesia mea. Consider insa ca un reglaj de orice fel la un ansmblu mai complex cum e un motor diesel ar trebui sa fie facut de cineva care are cunostiintele, sculele si experienta necesare. Stim ca sint multi care au o indeminare nativa ce le permite sa faca acest lucru cu destula usurinta. Insa simplu fapt ca nu-si zdreleste degetele de fiecare data cind ia o surubelnita in mana nu e o garantie ca poate sa faca orice. Reglajul culbutorilor la OM 615/616 (motorul in 4 cilindri de la "Cobra" sa "Bot de Cal") e un lucru destul de usor, nu trebuie sa fi scolarizat la Casa Auto pt asta. Nu intru in detalii pt ca procedura a fost explicata de altii (totusi, nu inteleg care-i faza cu introducerea lerei intre culbutor si piulita supapei, in loc de culbutor si axa cu came, cum e normal; ma rog...)
In ceea ce priveste problemele legate de o pornire grea, aici e alta poveste. Este clar ca un reglaj corect la supape garanteaza ca ele vor face contact cu scaunele lor si astfel e garantata compresia, dar nu e suficient.
Un priceput isi mai poate verifica/schimba singur bujiile incandescente si sa faca mici verificari la releu si instalatia electrica.
De cele mai multe ori, insa daca am bujii bune si motorul nu porneste, primul lucru la care ma gandesc e COMPRESIA. Un motor diesel e un M.A.C. (motor cu aprindere prin compresie) deci nu ai compresie, adio aprindere. Asta se poate masura usor cu un compresmetru. Eu am unul MOTOMETER, dar e destul de scump si banuiesc ca nu orice proprietar de masina are asa ceva.
Alte probleme mai pot aparea si din cauza unui sistem de alimentare defect. Ori pompa de alimentare nu mai poate aduce motorina din rezervor la pompa de injectie, ori chiar pompa de injectie are probleme, iar aici oricat priceput DIY ai fi, e bine sa mergi la un specialist. Am vazut motoare care au fost reparate capital, in care s-au bagat o gramada de bani si care nu porneau. De ce? Pt ca mecanicii respectivi nu au stiut sa identifice corect problema. Ca au schimbat camasile, segmentii si au refacut scaunele si supapele, in principiu nu e un lucru rau, dar nu era necesar. Sa bagi atatia bani si apoi sa dai la automat pina prajesti demarorul, nu e chiar orgasmic. Mai ales daca il mai auzi pe mecanic sa iti spuna "motorul nu are nimic, e beton, dar cred ca e ceva si la pompa" A! In sfarsit! Bravo, bun baiat! Ceea ce vreau eu sa spun de fapt (si imi cer scuze daca m-am lungit atit cu textul), este ca as vrea sa pot schimba ceva in mentalitatea clientilor. As vrea sa-i educ, sa le pot oferi un minim de cunostiinte astfel incat atunci cind merg la "diversi" sa nu mai ajunga victime ale ignorantei lor. Cineva spunea ca un mecanic i-a zis ca motorul de la Cobra are tacheti hidraulici si nu se pot regla (whaaat?!?). Proprietarul nu are nici o vina, dar mecanicul ala era un pic cam prost. Parerea mea.
E mult mai bine sa intrebi aici si sa primesti sfaturi inainte de a merge la cineva care s-ar putea sa-ti vanda gogosi.
Va salut! Numai bine!