Mi-am propus sa fac un topic despre demontarea cutiei de viteza la W202 (cutie manuala, motor benzina, M111, 1.8, 122 CP in cazul meu, dar e aproape similar si la celelalte variante de motorizare si carburant, chiar si automatice) avand in vedere ca aveam mare nevoie de unele informatii pe care nu le aveam in momentul lucrarii si care mi-ar fi usurat munca odata cu schimbarea cutiei la masina din dotare. Poate ii va fi de folos cuiva pe viitor.
Din pacate poze nu am facut cu procedeul in sine dar am o imagine scanata al unui manual de utilizare primit de la colegul Marius (tumar) pentru exemplificare.
Eu am facut operatia in parcarea de la firma, ridicand masina in partea din fata si asezand doua jante de tabla sub roti. Ideal ar fi un canal, eventual un elevator, dar se poate face si asa relativ usor chiar si prin metoda "in fata blocului"...
Etapele pas cu pas:
1-demontare suport teava de esapament de pe capatul cutiei de viteza
2-demontare teava de esapament prin desfacerea colierului din partea din mijloc si demontarea suportilor de cauciuc de sub bara spate
3-demontare suport si tampon cutie de viteza (cutia trebuie sustinuta in prealabil cu un cric pentru a ramane pe pozitia normala si a nu apasa pe suport in timp ce acesta este demontat)
4-decuplare cardan
5-demontarea suruburilor inferioare a cuplajului cutie de viteza-motor, cele care sunt usor accesibile si vizibile (sunt 5 relativ accesibile, un surub are cablul de masa atasat, un altul sustine furtunul pompei de ambreaj)
6-demontarea unui alt suport (triunghiular) de teava de esapament in partea anterioara (la mine a fost nevoie de a taia surubul care venea la teava de esapament, era foarte ars si hexagonul deteriorat, am remontat ulterior suportul dar fara a mai pune o alta piulita, esapamentul e fixat de ramasita surubului taiat si e OK)
7-inlaturarea sau coborarea cricului care sustinea cutia pentru ca acesta sa se incline si a avea acces la pompa de ambreaj
8-demontarea pompei de ambreaj (atentie la "garnitura" ei, poza 6.11b, eu era sa o pierd)
9-decuplarea timoneriei selectorului de viteze
10-odata cutia inclinata se pot accesa si suruburile superioare (celelalte 5) ale cuplajului cutie-motor prin folosirea a doua sau trei (in functie de lungimea lor) prelungitoare pentru tubulara astfel incat ansamblul antrenant format sa depaseasca cutia ca in poza 6.18
11-prin demontarea suruburilor superioare se va demonta si electromotorul pentru ca 2 suruburi (lateral superioare de pe partea soferului) din cele 10 sunt mai lungi si au si rolul de a fixa electromotorul pe motor
12-daca toate suruburile au fost demontate se poate indeparta cutia de viteza prin tragere spre partea din spate
Mentionez din nou ca asta a fost procedura urmata de mine, putin diferita de cea din manual (de exemplu, in poze se demonteaza scutul termic, la mine nu a fost cazul) dar acolo se vorbeste de mai multe variante de motorizare. Eventual, cei care au altfel de motorizari pot urma calea descrisa in manual.
Sper ca am fost de folos si daca sunt nelamuriri sau completari, eventual intrebari, putem dezbate procedura.
Tot pe acesta cale multumesc colegului Jacob pentru colaborarea telefonica si instructiunile de demontare si pentru cutia de schimb!
Din pacate poze nu am facut cu procedeul in sine dar am o imagine scanata al unui manual de utilizare primit de la colegul Marius (tumar) pentru exemplificare.
Eu am facut operatia in parcarea de la firma, ridicand masina in partea din fata si asezand doua jante de tabla sub roti. Ideal ar fi un canal, eventual un elevator, dar se poate face si asa relativ usor chiar si prin metoda "in fata blocului"...

Etapele pas cu pas:
1-demontare suport teava de esapament de pe capatul cutiei de viteza
2-demontare teava de esapament prin desfacerea colierului din partea din mijloc si demontarea suportilor de cauciuc de sub bara spate
3-demontare suport si tampon cutie de viteza (cutia trebuie sustinuta in prealabil cu un cric pentru a ramane pe pozitia normala si a nu apasa pe suport in timp ce acesta este demontat)
4-decuplare cardan
5-demontarea suruburilor inferioare a cuplajului cutie de viteza-motor, cele care sunt usor accesibile si vizibile (sunt 5 relativ accesibile, un surub are cablul de masa atasat, un altul sustine furtunul pompei de ambreaj)
6-demontarea unui alt suport (triunghiular) de teava de esapament in partea anterioara (la mine a fost nevoie de a taia surubul care venea la teava de esapament, era foarte ars si hexagonul deteriorat, am remontat ulterior suportul dar fara a mai pune o alta piulita, esapamentul e fixat de ramasita surubului taiat si e OK)
7-inlaturarea sau coborarea cricului care sustinea cutia pentru ca acesta sa se incline si a avea acces la pompa de ambreaj
8-demontarea pompei de ambreaj (atentie la "garnitura" ei, poza 6.11b, eu era sa o pierd)
9-decuplarea timoneriei selectorului de viteze
10-odata cutia inclinata se pot accesa si suruburile superioare (celelalte 5) ale cuplajului cutie-motor prin folosirea a doua sau trei (in functie de lungimea lor) prelungitoare pentru tubulara astfel incat ansamblul antrenant format sa depaseasca cutia ca in poza 6.18
11-prin demontarea suruburilor superioare se va demonta si electromotorul pentru ca 2 suruburi (lateral superioare de pe partea soferului) din cele 10 sunt mai lungi si au si rolul de a fixa electromotorul pe motor
12-daca toate suruburile au fost demontate se poate indeparta cutia de viteza prin tragere spre partea din spate
Mentionez din nou ca asta a fost procedura urmata de mine, putin diferita de cea din manual (de exemplu, in poze se demonteaza scutul termic, la mine nu a fost cazul) dar acolo se vorbeste de mai multe variante de motorizare. Eventual, cei care au altfel de motorizari pot urma calea descrisa in manual.
Sper ca am fost de folos si daca sunt nelamuriri sau completari, eventual intrebari, putem dezbate procedura.
Tot pe acesta cale multumesc colegului Jacob pentru colaborarea telefonica si instructiunile de demontare si pentru cutia de schimb!

Comment