10 W 40
Primul grup de cifre 10 urmata de litera W (W = winter adica iarna) indica comportarea acestui ulei "la rece" sub temperatura de 0gr C
Unele uleiuri la o anumita temperatura (temparaturi cu "-") devin prea vascoase si din acest motiv la pornire motorul se invarte mai greu
Probabil ca stiati,la pornire, motorul se uzeaza cel mai mult. De asemenea uleiul devenind vascos el ajunge cu mare intarziere sa-si faca treaba, respectiv ungerea motorului si in acest mod creste considerabil uzura la pornire.
O clasificare aproximativa:
0 W recomandat ptr temperaturi de -35grC
5 W recomandat ptr temperaturi de -30grC
10 W recomandat ptr temperaturi de -25grC
15 W recomandat ptr temperaturi de -20grC
20 W recomandat ptr temperaturi de -10grC
25 W recomandat ptr temperaturi de -5grc C
Al doilea grup de cifre 40 indica vascozitatea uleiului la cald.
-20 este recomandabil doar iarna cand motorul nu se incalzeste asa cum o face in mod normal
-30 este recomandabil cand nu este foarte cald afara, utilizabil in conditii normale si atunci cand nu exista riscul de a se supraincalzi motorul (mers in oras, regim de ture marite). Marea majoritate a motoarelor din ultimele generatie folosesc cu succes acest ulei chiar si atunci cand temperaturile de afara sunt foarte ridicate. Avantajul acestui ulei este ca este mai putin vascos si este preluat de lagarele de ungere mai usor si implicit exista frecari mai mici. In urma folosirii acestui tip de ulei intre schimburi pot exista consumuri de ulei (unele chiar sunt date de fabrica de pana la 5%). In momentul in care motorul se uzeaza se recomanda utilizarea unui ulei dintr-o clasa de ulei cu o vazcozitate superioara de ex 40
-40 este bun atat vara cat si iarna cu condita ca uzura motorului sa nu depseasca limitele permise de producator.
-50 este indicat a se folosi la motoarele foarte uzate, cele care consuma mai mult ulei sau scapa prin lagarele uzate ale axului cu came. Trebuie precizat ca in cazul folosirii uleiului din aceasta clasa creste consumul de carburant dar o sa constatati o scadere considerabila a consumului de ulei. Este de asemnea recomandat atunci cand este foarte cald si motorul se incalzeste la limita de fierbere.
-60 este recomandat in cazul motoarelor suprasolicitate la competitii sau aplicatii de acest gen. In acest caz uleiul se schimba in general dupa fiecare aventura de acest gen (etapa, aplicatie).
Exista 2 tipuri de ulei de motor:
-uleiul mineral monograd sau multigrad sau in functie de procesul de rafinare sub numele de ulei semisintetic
-uleiul sintetic care are o rezistenta a peliculei de pana la 10ori mai are decat cel mineral facut printr-un proces similar
"Uleiurile minerale
simple sau aditivate, indiferent de domeniul de folosire, sufera în timp modificari fizico-chimice ce scad siguranta exploatarii instalatiilor si utilajelor; uleiurile se degradeaza, îmbatrânesc si devin uzate.
Degradarea uleiurilor se datoreaza unor modificari interne (degradarea termica si chimica a hidrocarburilor componente si a aditivilor, descompunerea în câmp electric) si externi -agenti contaminanti din mediul exterior (produsi de ardere incompleta, funingine, apa, particule metalic4e, etc.).
Efectele actiunilor combinate ale acestor factori sunt: scaderea proprietatilor de ungere si curgere, marirea aciditatii organice si a cifrei de saponificare precum si scaderea temperaturii de inflamabilitate.
Aprecierea degradarii uleiurilor si criteriile de înlocuire a uleiului uzat se stabilesc prin compararea periodica a caracteristicilor fizico-chimice raportate la valorile initiale. Alteori, schimbarea uleiului este stabilita experimental si indicata de firma producatoare a uleiului folosit si se face dupa o anumita perioada de timp sau dupa o anumita distanta parcursa (în cazul autovehiculelor).
Uleiurile minerale uzate de motoare contin un amestec complex de substante impurificatoare: subst. organice cu caracter acid, bazic sau neutru, substante asfaltoase si rasinoase si compusi chimici cu metale (5-8%), funingine si praf (1-3%), apa (1-10%), dar si ulei care se poate refolosi (65-80%).
În U.E. si în S.U.A. uleiurile uzate sunt colectate sistematic si recuperate prin regenerare. Regenerarea se efectueaza dupa o purificare preliminara fizica ("pretratare termica") ce consta în distilarea în vid a uleiului sau tratarea cu solventi selectivi sau tratarea prin reactii chimice cu H2.
Uleiuri sintetice
Fabricarea uleiurilor sintetice prezinta interes pentru obtinerea de caracteristici mai bune sau diferite de ale uleiurilor minerale. Se folosesc singure sau în amestec cu uleiuri minerale acolo unde acestea nu dau rezultate bune. În prezent se folosesc la temperaturi foarte scazute (zone polare) sau peste 200oC (au rezistenta termica mult mai mare decât uleiurile minerale din cauza legaturilor Si-O, C-F, C-O), pentru mecanisme foarte fine sau în aviatia supersonica. Se aditiveaza corespunzator domeniului de utilizare.
Au urmatoarele caracteristici fizico-chimice:
-structura liniara cât mai flexibila, cu foarte putine catene laterale, fara grupe polare ce pot determina asocierea moleculelor;
-temperatura de fierbere ridicata, temp. de congelare scazuta, IV mare, greu inflamabile;
-stabilitate termo-oxidativa ridicata;
-compatibilitate cu substantele si materialele cu care vin în contact.
Mai exista si al treilea tip de uleiuri si anume uleiurile siliconice,care sunt cele mai performante, cu excelente calitati lubrifiante, folosite pentru mecanisme lucrând la variatii mari de temperatura, în aviatia supersonica, tehnica vidului, pentru instrumente de precizie, compresoare sau ca fluide hidraulice.
Primul grup de cifre 10 urmata de litera W (W = winter adica iarna) indica comportarea acestui ulei "la rece" sub temperatura de 0gr C
Unele uleiuri la o anumita temperatura (temparaturi cu "-") devin prea vascoase si din acest motiv la pornire motorul se invarte mai greu
Probabil ca stiati,la pornire, motorul se uzeaza cel mai mult. De asemenea uleiul devenind vascos el ajunge cu mare intarziere sa-si faca treaba, respectiv ungerea motorului si in acest mod creste considerabil uzura la pornire.
O clasificare aproximativa:
0 W recomandat ptr temperaturi de -35grC
5 W recomandat ptr temperaturi de -30grC
10 W recomandat ptr temperaturi de -25grC
15 W recomandat ptr temperaturi de -20grC
20 W recomandat ptr temperaturi de -10grC
25 W recomandat ptr temperaturi de -5grc C
Al doilea grup de cifre 40 indica vascozitatea uleiului la cald.
-20 este recomandabil doar iarna cand motorul nu se incalzeste asa cum o face in mod normal
-30 este recomandabil cand nu este foarte cald afara, utilizabil in conditii normale si atunci cand nu exista riscul de a se supraincalzi motorul (mers in oras, regim de ture marite). Marea majoritate a motoarelor din ultimele generatie folosesc cu succes acest ulei chiar si atunci cand temperaturile de afara sunt foarte ridicate. Avantajul acestui ulei este ca este mai putin vascos si este preluat de lagarele de ungere mai usor si implicit exista frecari mai mici. In urma folosirii acestui tip de ulei intre schimburi pot exista consumuri de ulei (unele chiar sunt date de fabrica de pana la 5%). In momentul in care motorul se uzeaza se recomanda utilizarea unui ulei dintr-o clasa de ulei cu o vazcozitate superioara de ex 40
-40 este bun atat vara cat si iarna cu condita ca uzura motorului sa nu depseasca limitele permise de producator.
-50 este indicat a se folosi la motoarele foarte uzate, cele care consuma mai mult ulei sau scapa prin lagarele uzate ale axului cu came. Trebuie precizat ca in cazul folosirii uleiului din aceasta clasa creste consumul de carburant dar o sa constatati o scadere considerabila a consumului de ulei. Este de asemnea recomandat atunci cand este foarte cald si motorul se incalzeste la limita de fierbere.
-60 este recomandat in cazul motoarelor suprasolicitate la competitii sau aplicatii de acest gen. In acest caz uleiul se schimba in general dupa fiecare aventura de acest gen (etapa, aplicatie).
Exista 2 tipuri de ulei de motor:
-uleiul mineral monograd sau multigrad sau in functie de procesul de rafinare sub numele de ulei semisintetic
-uleiul sintetic care are o rezistenta a peliculei de pana la 10ori mai are decat cel mineral facut printr-un proces similar
"Uleiurile minerale
simple sau aditivate, indiferent de domeniul de folosire, sufera în timp modificari fizico-chimice ce scad siguranta exploatarii instalatiilor si utilajelor; uleiurile se degradeaza, îmbatrânesc si devin uzate.
Degradarea uleiurilor se datoreaza unor modificari interne (degradarea termica si chimica a hidrocarburilor componente si a aditivilor, descompunerea în câmp electric) si externi -agenti contaminanti din mediul exterior (produsi de ardere incompleta, funingine, apa, particule metalic4e, etc.).
Efectele actiunilor combinate ale acestor factori sunt: scaderea proprietatilor de ungere si curgere, marirea aciditatii organice si a cifrei de saponificare precum si scaderea temperaturii de inflamabilitate.
Aprecierea degradarii uleiurilor si criteriile de înlocuire a uleiului uzat se stabilesc prin compararea periodica a caracteristicilor fizico-chimice raportate la valorile initiale. Alteori, schimbarea uleiului este stabilita experimental si indicata de firma producatoare a uleiului folosit si se face dupa o anumita perioada de timp sau dupa o anumita distanta parcursa (în cazul autovehiculelor).
Uleiurile minerale uzate de motoare contin un amestec complex de substante impurificatoare: subst. organice cu caracter acid, bazic sau neutru, substante asfaltoase si rasinoase si compusi chimici cu metale (5-8%), funingine si praf (1-3%), apa (1-10%), dar si ulei care se poate refolosi (65-80%).
În U.E. si în S.U.A. uleiurile uzate sunt colectate sistematic si recuperate prin regenerare. Regenerarea se efectueaza dupa o purificare preliminara fizica ("pretratare termica") ce consta în distilarea în vid a uleiului sau tratarea cu solventi selectivi sau tratarea prin reactii chimice cu H2.
Uleiuri sintetice
Fabricarea uleiurilor sintetice prezinta interes pentru obtinerea de caracteristici mai bune sau diferite de ale uleiurilor minerale. Se folosesc singure sau în amestec cu uleiuri minerale acolo unde acestea nu dau rezultate bune. În prezent se folosesc la temperaturi foarte scazute (zone polare) sau peste 200oC (au rezistenta termica mult mai mare decât uleiurile minerale din cauza legaturilor Si-O, C-F, C-O), pentru mecanisme foarte fine sau în aviatia supersonica. Se aditiveaza corespunzator domeniului de utilizare.
Au urmatoarele caracteristici fizico-chimice:
-structura liniara cât mai flexibila, cu foarte putine catene laterale, fara grupe polare ce pot determina asocierea moleculelor;
-temperatura de fierbere ridicata, temp. de congelare scazuta, IV mare, greu inflamabile;
-stabilitate termo-oxidativa ridicata;
-compatibilitate cu substantele si materialele cu care vin în contact.
Mai exista si al treilea tip de uleiuri si anume uleiurile siliconice,care sunt cele mai performante, cu excelente calitati lubrifiante, folosite pentru mecanisme lucrând la variatii mari de temperatura, în aviatia supersonica, tehnica vidului, pentru instrumente de precizie, compresoare sau ca fluide hidraulice.
Comment