Inca ceva: vad ca multi intreaba de montarea unor turbosuflante pe ale lor 123, 124 care nu au iesit asa din fabrica.
Pe mine intrebarile astea ma fac sa zambesc. << Prietenii stiu de ce >>
Bun, hai sa va spun parerea mea: tehnic se poate, am si vazut asa ceva si unele adaptari destul de ingrijite ca lucratura. Insa, hai sa nu confundam un bun sudor care poate sa modifice o galerie de evacuare pt a permite montarea unei turbine cu un dieselist (si aici ma refer la oricine intelege cum functioneaza motorul diesel). In fond, de ce ar vrea cineva asa ceva? Ca sa obtina o putere mai mare, ar fi raspunsul. Corect! Si cum crede el ca va face asta? Bagind mai mult aer in cilindri? Oare? Pai atunci ce nevoie mai avem de carburant? Ar trebui sa avem motoare care sa mearga numai cu aer...
In realitate problema e ceva mai complicata. E adevarat, motoarele Turbo sint mai puternice decat cele aspirate, dar NU DOAR din cauza ca au turbo. Nu!
Pornim de la principiul de functionare: in cilindru e introdus aer, prin comprimare ii creste temperatura, iar la sfarsitul cursei de compresie e injectat combustibilul care se autoaprinde. Acum, cantitatea de motorina injectata pe ciclu are nevoie de o anumita cantitate de aer ca sa arda complet (raport stoichiometric). Daca maresti doar cantitatea de motorina si aerul ramane acelasi, tot ce vei obtine va fi mult fum negru si un consum exagerat (poate ca vei simti ca "trage" mai bine, dar ar fi bine sa nu ai in spate alta masina, mai ales de la ARR, RAR, sau Politia). Invers, daca maresti doar cantitatea de aer si introduci aceeasi cantitate de motorina, obti un mare FAS! Deci, daca vrei sa maresti puterea, faci ceva ca sa introduci mai mult aer, in care vei putea arde mai multa motorina. E, vezi? Aici e smecheria! Nu e suficient sa "inghesoi" mai mult aer in cilindru, trebuie sa faci ceva si ca atunci cind se intampla asta, sa ii maresti si cantitatea de motorina injectata si atunci vei avea un motor diesel turbo. La vechile sisteme de injectie cu pompe mecanice treaba asta era facuta de un dispozitiv de corectie a debitului (LDA) montat pe pompa de injectie. Daca nu ai asa ceva pe pompa, nu cred ca vei fi satisfacut de munca depusa pt a-ti adapta un turbo pe motor. Mai sint si alte chestii cum ar fi faptul ca axele cu came pt motoarele turbo au came cu unghiuri diferite fata de cele aspirate. Momentele in care incep sa sa deschida si sa se inchida supapele (diagrama distributiei) difera intre cele doua tipuri de motoare. Mai sint si alte amanunte, dar in principiu astea sint cele mai importante chestii de care trebuie sa tina seama cineva care ar vrea sa transforme un aspirat intr-unul turbo. Nu e chiar asa simplu. Mai bine iti cauti unul deja turbo, cum au fost cele pt modelele facute pt USA. In Europa au fost rare, dar se mai gasesc...
Numai bine !
Pe mine intrebarile astea ma fac sa zambesc. << Prietenii stiu de ce >>
Bun, hai sa va spun parerea mea: tehnic se poate, am si vazut asa ceva si unele adaptari destul de ingrijite ca lucratura. Insa, hai sa nu confundam un bun sudor care poate sa modifice o galerie de evacuare pt a permite montarea unei turbine cu un dieselist (si aici ma refer la oricine intelege cum functioneaza motorul diesel). In fond, de ce ar vrea cineva asa ceva? Ca sa obtina o putere mai mare, ar fi raspunsul. Corect! Si cum crede el ca va face asta? Bagind mai mult aer in cilindri? Oare? Pai atunci ce nevoie mai avem de carburant? Ar trebui sa avem motoare care sa mearga numai cu aer...
In realitate problema e ceva mai complicata. E adevarat, motoarele Turbo sint mai puternice decat cele aspirate, dar NU DOAR din cauza ca au turbo. Nu!
Pornim de la principiul de functionare: in cilindru e introdus aer, prin comprimare ii creste temperatura, iar la sfarsitul cursei de compresie e injectat combustibilul care se autoaprinde. Acum, cantitatea de motorina injectata pe ciclu are nevoie de o anumita cantitate de aer ca sa arda complet (raport stoichiometric). Daca maresti doar cantitatea de motorina si aerul ramane acelasi, tot ce vei obtine va fi mult fum negru si un consum exagerat (poate ca vei simti ca "trage" mai bine, dar ar fi bine sa nu ai in spate alta masina, mai ales de la ARR, RAR, sau Politia). Invers, daca maresti doar cantitatea de aer si introduci aceeasi cantitate de motorina, obti un mare FAS! Deci, daca vrei sa maresti puterea, faci ceva ca sa introduci mai mult aer, in care vei putea arde mai multa motorina. E, vezi? Aici e smecheria! Nu e suficient sa "inghesoi" mai mult aer in cilindru, trebuie sa faci ceva si ca atunci cind se intampla asta, sa ii maresti si cantitatea de motorina injectata si atunci vei avea un motor diesel turbo. La vechile sisteme de injectie cu pompe mecanice treaba asta era facuta de un dispozitiv de corectie a debitului (LDA) montat pe pompa de injectie. Daca nu ai asa ceva pe pompa, nu cred ca vei fi satisfacut de munca depusa pt a-ti adapta un turbo pe motor. Mai sint si alte chestii cum ar fi faptul ca axele cu came pt motoarele turbo au came cu unghiuri diferite fata de cele aspirate. Momentele in care incep sa sa deschida si sa se inchida supapele (diagrama distributiei) difera intre cele doua tipuri de motoare. Mai sint si alte amanunte, dar in principiu astea sint cele mai importante chestii de care trebuie sa tina seama cineva care ar vrea sa transforme un aspirat intr-unul turbo. Nu e chiar asa simplu. Mai bine iti cauti unul deja turbo, cum au fost cele pt modelele facute pt USA. In Europa au fost rare, dar se mai gasesc...
Numai bine !
Comment