O zi bună tuturor!
Iată și un monolog tehnic ce poate servi drept hrană curiozității celor care se întreabă ce și când ar trebui în înlocuiască la mașina lor preventiv pentru a asigura o funcționalitate tehnică exemplară.
După carte, uleiul hidraulic este un vector prin care energia hidraulică este convertită în energie mecanică. Proprietățile uleiului hidraulic sunt date, în mare măsură, de aceasta întrebuințare a lui de a conduce energia de la un punct la altul.
În această postare mă voi referi la uleiul hidraulic pentru servodirecție, doar unul din câteva tipuri de uleiuri hidraulice întâlnite într-o mașină modernă.
Respectând definiția de mai sus, rolul principal al lichidului de servo, prescurtând pentru a fi mai ușor de parcurs, este acela de a transmite randament.
4.jpg
Cu toate acestea, aflându-se în lucru, acesta trebuie să mai beneficieze și de alte proprietăți fundamentale pentru a-l face performant în timp. Proprietățile pe care le-am amintit sunt date fie de niște aditivi care sunt adăugați în compoziție fie compoziția însăși.
Acest tip de fluid, pe bază de ulei mineral, trebuie să conțină:
- în primul rând, aditivi antifricțiune, pentru a proteja piesele adiacente sistemului hidraulic;
- aditivi anti-spumare;
- aditivi anti-coroziune
- un procent relativ scăzut de detergenți;
- moderatori de vâscozitate; (anume să aibă o vâscozitate bună, controlată, atât la temperaturi negative cât și pozitive)
- aditivi pentru aderarea prin peliculă la suprafețe;
Pe lângă aceste caracteristici, acesta trebuie să aibă o largă compatibilitate cu diversele tipuri de materiale aflate în sistem; să aibă un coeficient mic de degradare termică, să poată permite evadarea aerului din sistem, să aibă bune proprietăți de acumulare și degajare de căldura și multe altele.
3.jpg
Din tot ceea ce am amintit mai sus, este lesne de înțeles lichidul de servo joacă un rol important în buna operare a vehiculului și ajută la fiabilitatea lui în timp. De aceea, ca TOATE FLUIDELE unei mașini moderne trebuie schimbat la un interval de timp dictat strict de mediul în care este condusă mașina (urban-extern, pe tot parcursul anului, climat rece-cald, vechime).
5.jpg
În toate aceste fotografii este prezentat un lichid de servo cu norma 345.0, după 8 ani și câteva zeci de mii de kilometri. În momentul în care ocupă volumul unui vas, atât lichidul nou cât și cel vechi, au un aspect verde-închis care nu permite luminii să treacă ușor. La o inspecție cu o lampă LED se pot vedea instant diferențele de nuanță și limpezime ale celor două fluide.
Ritmuri cald-rece, garnituri, piese metalice în frecare, o presiune foarte mare de lucru și multe altele fac acest lichid să nu ofere la standardele impuse de producător toate proprietățile mai sus amintite. De aceea trebuie schimbat preventiv, când în mod vizual observăm o schimbare a nuanței și nu atunci când observăm probleme funcționale ale sistemului.
Acest fluid a fost înlocuit cu unul ce beneficiază de norma Mercedes 345.0, unul folosit și în competițiile sportive de drift pentru mașinile a căror casetă de direcție și unghi de bracaj sunt modificate pentru a permite un unghi cât mai agresiv de intrare în viraj.
Iată și un monolog tehnic ce poate servi drept hrană curiozității celor care se întreabă ce și când ar trebui în înlocuiască la mașina lor preventiv pentru a asigura o funcționalitate tehnică exemplară.
După carte, uleiul hidraulic este un vector prin care energia hidraulică este convertită în energie mecanică. Proprietățile uleiului hidraulic sunt date, în mare măsură, de aceasta întrebuințare a lui de a conduce energia de la un punct la altul.
În această postare mă voi referi la uleiul hidraulic pentru servodirecție, doar unul din câteva tipuri de uleiuri hidraulice întâlnite într-o mașină modernă.
Respectând definiția de mai sus, rolul principal al lichidului de servo, prescurtând pentru a fi mai ușor de parcurs, este acela de a transmite randament.
4.jpg
Cu toate acestea, aflându-se în lucru, acesta trebuie să mai beneficieze și de alte proprietăți fundamentale pentru a-l face performant în timp. Proprietățile pe care le-am amintit sunt date fie de niște aditivi care sunt adăugați în compoziție fie compoziția însăși.
Acest tip de fluid, pe bază de ulei mineral, trebuie să conțină:
- în primul rând, aditivi antifricțiune, pentru a proteja piesele adiacente sistemului hidraulic;
- aditivi anti-spumare;
- aditivi anti-coroziune
- un procent relativ scăzut de detergenți;
- moderatori de vâscozitate; (anume să aibă o vâscozitate bună, controlată, atât la temperaturi negative cât și pozitive)
- aditivi pentru aderarea prin peliculă la suprafețe;
Pe lângă aceste caracteristici, acesta trebuie să aibă o largă compatibilitate cu diversele tipuri de materiale aflate în sistem; să aibă un coeficient mic de degradare termică, să poată permite evadarea aerului din sistem, să aibă bune proprietăți de acumulare și degajare de căldura și multe altele.
3.jpg
Din tot ceea ce am amintit mai sus, este lesne de înțeles lichidul de servo joacă un rol important în buna operare a vehiculului și ajută la fiabilitatea lui în timp. De aceea, ca TOATE FLUIDELE unei mașini moderne trebuie schimbat la un interval de timp dictat strict de mediul în care este condusă mașina (urban-extern, pe tot parcursul anului, climat rece-cald, vechime).
5.jpg
În toate aceste fotografii este prezentat un lichid de servo cu norma 345.0, după 8 ani și câteva zeci de mii de kilometri. În momentul în care ocupă volumul unui vas, atât lichidul nou cât și cel vechi, au un aspect verde-închis care nu permite luminii să treacă ușor. La o inspecție cu o lampă LED se pot vedea instant diferențele de nuanță și limpezime ale celor două fluide.
Ritmuri cald-rece, garnituri, piese metalice în frecare, o presiune foarte mare de lucru și multe altele fac acest lichid să nu ofere la standardele impuse de producător toate proprietățile mai sus amintite. De aceea trebuie schimbat preventiv, când în mod vizual observăm o schimbare a nuanței și nu atunci când observăm probleme funcționale ale sistemului.
Acest fluid a fost înlocuit cu unul ce beneficiază de norma Mercedes 345.0, unul folosit și în competițiile sportive de drift pentru mașinile a căror casetă de direcție și unghi de bracaj sunt modificate pentru a permite un unghi cât mai agresiv de intrare în viraj.